Ρεμπέτικο - Rebetiko

άρθρα-βιβλία

1. γρήγορη αναζήτηση


18/2/2007
- Συγγραφέας: ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΑΡΓΑΡΙΤΗΣ
- Trikaland.gr
Όσοι γνωρίζουν, ξέρουν ότι οι μάγκες δεν υπάρχουν πια εδώ και πολλά χρόνια. Όσοι θέλουν να πιστεύουν ότι τίποτα δεν χάθηκε παντελώς από προσώπου γης, ξέρουν ότι η μαγκιά στο ελληνικό τραγούδι είναι απλώς δυσεύρετη. Οι ίδιοι μπορούν και πείθουν τους εαυτούς τους, ίσως γιατί είναι ρομαντικοί, ότι κάποια μουσικά κύτταρα υπάρχουν ακόμη και όταν φανερώνονται στον κόσμο η πίστα σείεται.

Αυτά τα αυθεντικά κύτταρα μιας άλλης γλυκιάς εποχής όπου το τραγούδι ήταν άσμα και ο τραγουδιστής λειτουργός υπάρχουν στην ψυχή της τελευταίας ίσως καθαρής λαϊκής και ρεμπέτικης φωνής που περήφανα έχουμε στην χώρα μας.
Μιλάμε φυσικά για την Μαριώ του Θεσσαλονικίτικου και Αθηναϊκού πάλκου, που τα τελευταία χρόνια έχει ξεσηκώσει τον κόσμο ο οποίος θέλει επίμονα να την ακούσει.

Η Μαριώ μας υποδέχτηκε στο καμαρίνι της στη μουσική σκηνή "Απαρχές" όπου εμφανίστηκε το Σάββατο βράδυ παρέα με τους Νίκο Ζιώγαλα και Λάμπρο Καρελά. Απέριττα ντυμένη, απλή στον διάλογο με ένα κομπολόι στο χέρι η Μαριώ κάθησε μπροστά από το καθρέπτη στο καμαρίνι του "Απαρχές" και πρόσταξε να κάνουμε το ίδιο και εμείς...
Videos


Περισσότερα Videos απο την εμφάνιση των Mαριώ-Ζιώγαλα-Καρελά το Σάββατο βράδυ στο "Απαρχές" βρίσκονται στην κατηγορία Τρικαλινά Videos.
Περισσότερες εικόνες απο την εμφάνιση στο "Απαρχές" στην κατηγορία "Έξοδος" του μενού Εικόνες .

Δεν υπήρχαν και ακόμη δεν υπάρχουν λόγια που μπορούν να εξηγήσουν την προσωπικότητα της Μαριώς. Η απλότητα, η σεμνότητα, η ανθρωπιά που κρύβει στο πρόσωπο της χαρακτηρίζουν την ίδια ως άνθρωπο. Στη σκηνή όμως η Μαριώ μεταμορφώνεται σε θεότητα. Δίνει, χωρίς να κερδίσει κάτι για τον εαυτό της, ολόκληρη την ψυχή της όχι μόνο για την διασκέδαση αυτών που θα την ακουστούν αλλά μέσα από τους στίχους των τραγουδιών της και την μουσική συμβουλεύει, κρίνει, καθοδηγεί και απαιτεί.

Καθίσαμε αντικριστά και η ίδια προσπάθησε να ανάψει ένα τσιγάρο. Αμέσως όμως το άφησε και το τοποθέτησε πάλι μέσα στο πακέτο. Πάνω στο τραπέζι όπου περιποιείται η Μαριώ υπήρχαν διάφορα καλλυντικά διάσπαρτα σε όλες τις μεριές. Με μια κίνηση τα μάζεψε από μπροστά της χωρίς να σκεφτεί ούτε μια στιγμή ότι αυτά της είναι απαραίτητα για την πορεία που έχει στην ελληνική μουσική.

-Καλοσήρθατε στην πόλη μας. Είναι η πρώτη φορά που σας βλέπουμε στην πόλη;
Όχι έχω ξαναέρθει άλλες τρεις φορές, είτε σε κάποιο νυχτερινό κέντρο είτε για κάποια πολιτιστική εκδήλωση. Αν θυμάμαι καλά είναι η πέμπτη φορά που επισκέπτομαι την πόλη σας. Με το συγκεκριμένο σχήμα είμαστε μαζί περισσότερα απο έξι χρόνια και έχουμε περιοδεύσει στις περισσότερες πόλεις της Ελλάδας.

-Εκτός απο τις περιοδείες σας που θα συνεχιστούν σε ελλάδα και εξωτερικό, οι τρείς σας το χειμώνα εμφανιζόσασταν στα 13 Φεγγάρια στην Αθήνα. Πως ήταν το κλίμα της συνεργασίας;
Τόσα χρόνια που είμαστε μαζί γνωρίζουμε ο ένας τον άλλο και έτσι δεν υπάρχουν άσχημες στιγμές παρά μόνο καλές επαγγελματικά και μουσικά. Οι τραγουδιστές αλλα και οι μουσικοί που δουλεύουμε μαζί είμαστε σαν οικογένεια. Η χημεία μας είναι πολύ καλή και αυτό φάνηκε στον κόσμο που διασκέδαζε με την ψυχή του στα "13 Φεγγάρια".

-Πώς χαρακτηρίζεται τα Τρίκαλα. Σας αρέσει να βρίσκεστε εδώ;
Αγαπάω την επαρχία. Ιδιαίτερα όμως για τα Τρίκαλα είναι χαρά μου που βρίσκομε πάλι κοντά σας. Ξέρω ότι ο κόσμος των Τρικάλων είναι απλός και αυτό είναι κάτι που μου αρέσει. Στις μεγαλουπόλεις ίσως να μην το δεις αλλά στα Τρίκαλα το αισθάνεσαι. Γενικώς η χώρα μας είναι φιλόξενη και τα Τρίκαλα είναι μια αυθεντική πόλη. Μου αρέσει στα Τρίκαλα που υπάρχουν και διατηρούνται οι παραδόσεις. Αυτό είναι κάτι που χαρακτηρίζει την πόλη σας. Ο συνδυασμός της παράδοσης με την αυθεντικότητα των χαρακτήρων.

Αγαπάω την επαρχία. Ιδιαίτερα όμως για τα Τρίκαλα είναι χαρά μου που βρίσκομαι πάλι κοντά σας. Ξέρω ότι ο κόσμος των Τρικάλων είναι απλός και αυτό είναι κάτι που μου αρέσει.Μου αρέσει στα Τρίκαλα που υπάρχουν και διατηρούνται οι παραδόσεις. Αυτό είναι κάτι που χαρακτηρίζει την πόλη σας. Ο συνδυασμός της παράδοσης με την αυθεντικότητα των χαρακτήρων.


-Ξέρουμε ότι η μουσική είναι στο αίμα σας από πολύ μικρή. Πείτε μας λίγα λόγια για την πρώτη σας συνάντηση με την μουσική.
Εγώ γεννήθηκα μέσα από την μουσική στην όμορφη Θεσσαλονίκη. Ο πατέρας μου ήταν ο ίδιος μουσικός και το όργανο που γνώριζε καλά ήταν τα ντράμς. Εγώ ξεκίνησα την πορεία μου στη μουσική στα τέλη της δεκαετίας του '50 όταν ήμουν περίπου 13 χρονών. Τότε θυμάμαι εγώ με ένα αρκοντεόν στο χέρι και παρέα με τον Χρήστο Νικολόπουλο φθάναμε στα πανυγήρια στην Αλεξάνδρεια. Έτσι σαν παιδί αλλά και έφηβοι αργότερα ζούσα μέσα στην μουσική που υπήρχε στο σπίτι μου αλλά και από την μουσική της εποχής μου.

-Ποια ήταν τα πρώτα ακούσματα σας. Ποιες μεγάλες τραγουδίστριες είχατε σαν πρότυπο.
Μου άρεσαν πολλές τραγουδίστριες. Αυτές που ξεχωρίζω στο μυαλό μου ήταν η Μαρίκα Νίνου και η Ρόζα Εσκενάζυ. με αυτές μεγάλωσα και με τα τραγούδια των μεγάλων του ρεμπέτικου τραγουδιού, Τσιτσάνη, Βαμβακάρη, Καλδάρα, πολλοί από τους οποίους είναι από εδώ, από τα Τρίκαλα. Όταν πρωτοβγήκα στο πάλκο τραγουδούσα κυρίως Δερβενιώτη και Βίρβο και είχα την τύχη να βρεθώ δίπλα στον Μάρκο Βαμβακάρη.

-Μιλώντας για μεγάλους συνθέτες και ερμηνευτές ποιους ξεχωρίζεται;
Εγώ πιστεύω ότι ο Μπετόβεν της Ρεμπέτικης μουσικής ήταν ο Τσιτσάνης και ο πατριάρχης του ρεμπέτικου ο Βαμβακάρης. Ήταν οι σημαντικότεροι μεταξύ άλλων εκφραστές του ρεμπέτικου και λαϊκού τραγουδιού.

Ευθύνεται ο δήμος Τρικκαίων που δεν γνωρίζει ο κόσμος τον Τσιτσάνη. Να φανταστείτε ότι για την συναυλία που σας είπα ότι κάναμε με τον Θαλασσινό η δισκογραφική δεν έχει πληρωθεί ακόμη από τον δήμο.


Τι έχετε να πείτε για τον Τσιτσάνη; Θεωρείται ότι η πόλη μας διατηρεί και προβάλει τους καλλιτέχνες που γεννήθηκαν εδώ;
Πιστεύω τα Τρίκαλα, η Θεσσαλονίκη και ο Πειραιάς είναι οι πόλεις που γνώρισαν καλύτερα τον Τσιτσάνη. Ωστόσο βλέπω ότι δεν υπάρχει προβολή της ιστορίας από τους ίδιους του Τρικαλινούς κυρίως αυτούς που βρίσκονται στα αξιώματα. Είναι ντροπή στο Μύλο Ματσόπουλου παραδείγματος χάρη να μην υπάρχει ένα κομμάτι του για την προβολή του Τσιτσάνη, να μην έχει εκδοθεί ένα βιβλίο για τον ίδιο ώστε ο επισκέπτης να μπορεί να γνωρίσει τον μεγάλο συνθέτη. Θα έπρεπε οπωσδήποτε να υπάρχει και βιβλίο με όλη την στιχογραφία του Τσιτσάνη ακόμη και αρχείο της μελωδίας όλων των τραγουδιών γραμμένα σε πεντάγραμμο. Δεν υπάρχει από ότι είδα ένα μουσείο για τον Τσιτσάνη ή ένας χώρος με τα όργανα του. Είναι ντροπή μας ως Έλληνες να βλέπουμε τον Τσιτσάνη και τον Βαμβακάρη σε εκθέσεις όπως στην Μπολόνια με τα όργανα τους και την μουσική τους και εδώ να παραγκωνίζονται.
έχω ταξιδέψει σε πολλές χώρες του κόσμου και βλέπω το πόσο αγαπούνε το ρεμπέτικο τραγούδι. Μου έχει κάνει εντύπωση στην Φινλανδία και την Πορτογαλία όπου ο κόσμος είχε ξεσηκωθεί με τις εμφανίσεις που κάναμε. Έπρεπε να βλέπατε όχι μόνο τα δημοσιεύματα αλλά και την αγάπη των λαών για το ρεμπέτικο τραγούδι.

Ποιός ευθύνεται για την μη προβολή του Τσιτσάνη στον κόσμο. Εσείς πώς θα μπορούσατε να βοηθήσετε;
Αυτός που ευθύνεται είναι ο δήμος Τρικκαίων. Εγώ ήρθα και τραγούδησα Τσιτσάνη με τον Παντελή Θαλασσινό και έκανα το χρέος μου. Από την άλλη τα "Τσιτσάνεια" μπορεί να είναι ωραία εκδήλωση αλλά έχει χάσει την αίγλη της. Είναι γενικώς θέμα κακής πολιτικής του δήμου. Να φανταστείτε ότι για την συναυλία που σας είπα ότι κάναμε με τον Θαλασσινό η δισκογραφική δεν έχει πληρωθεί ακόμη από τον δήμο.

Μετά τις περιοδείες σας που ξέρω οτι ξεκινούν αμέσως και θα βρεθείτε ακόμη και στην Κύπρο τι σκοπεύεται να κάνετε.
Αυτο που θέλω είναι να δώ τα εγγόνια μου και την κόρη μου στην Θεσσαλονίκη η οποία συνεχίζει την παράδοση της οικογένειας. Η ίδια είναι τραγουδίστρια (Μαρίνα Κωνσταντινίδου) στην συμπρωτεύουσα και εμφανίζεται στα Λαδάδικα.

Γιώργος Μαργαρίτης


 Σχόλια X 
Από: ΣΤΕΛΙΟΣ Στις: 17/09/2008 12:40:34
θέλω να ενημερώσω τον συντακτη για τα εξής:
1) Η Μαριώ με την συναυλία της στο μύλο Ματσόπουλου δεν έκανε το χρεος της, απλά εμφανίσθηκε στην συναυλία - αφιέρωμα και για την εμφανισή τησ αυτή πήρε και την ανάλογη αμοιβή.
2) Σε συνεργασία με τη δισκογραφική εταιρία ΛΥΡΑ η συναυλία μαγνητοσκοπήθηκε και κυκλοφορεί σε dvd, στο οποίο ο δήμος έχει συμετοχή με ποσοστό 15%.
Γιά τις δαπάνες που του αναλογούν στο ποσοστό αυτό, μέρος των χρημάτων το κατέβαλε σε μετρητά και για το υπόλοιπο έχει γίνει σημψηφισμός με τα έσοδα που του αναλογούν απο τις πωλήσεις.
3) Ο δήμος χρηματοδοτεί ανελιπώς ολα τα χρόνια διάφορες εκδηλώσεις που γίνονται γιά τον Τσιτσάνη ενώ ο Πολιτιστικός Οργανισμός του δήμου χρηματοδοτεί σε μεγάλο βαθμό τους συγγραφείς που έχουν εκδόσει βιβλία για τή ζωή και το έργο του μεγάλου δημιουργού.
Επίσης ο δήμος προχωρήσε στην ιδρυση του μουσείου Τσιτσάνη το οποίο συντομα θα ειναι ετοιμο να υποδεχθεί τους φίλους της λαικής μουσικής.
Θεωρώ πως η Μαριώ δεν ηταν ενήμερη, γιαυτό και ειπε ολα αυτά στη συνεντευξή της.
Η απάντηση μου ηρθε καθυστερημένα διότι δεν ετυχε να διαβάσω νωρίτερα το άρθρο.


Απαντώ με μεγάλη καθυστέρηση επειδη τωρα διάβασα το αρθρο